Wedstrijdverslagen

seizoen 2019

In het afgelopen seizoen hebben we de stijgende lijn van betrouwbaarheid en balans verder kunnen doortrekken.
We kijken ondanks een aantal pechmomenten tevreden terug op het afgelopen seizoen.
Zo brak er tijdens de eerste wedstrijd een uitlaat klep en moest er voor de tweede wedstrijd hard gesleuteld worden om op tijd klaar te zijn.
Het harde werk werd beloond met een mooie run die goed was voor de achtste plaats.
Tijdens de wedstrijd in Made zag de run er weer prima uit tot dat het asje van de blower brak en we eerder stil stonden dan we wilde.
De wedstrijd in Oudenhoorn ging goed en behaalde we met een goede run en alles nog heel een achtste plaats.
In Putten was de run wat onstuimig en was daar door de afstand goed voor een teleurstellende twaalfde plek.
En ook de daar op volgende wedstrijd in Cadzand ging helemaal ruk en werden we laatste.
Vol goede moet gingen we naar Lochem maar daar kwam de grootste teleurstelling van afgelopen jaar.
Tijdens het warm draaien in parc ferme kregen we te maken met een carter explosie die heel het rechter kleppendeksel verwoesten en we dus zonder gereden te hebben al klaar waren.
Gelukkig is er dan altijd nog de wedstrijd in Alphen waar we het seizoen af hebben kunnen sluiten met een super run met een afstand van 103.68 wat een zevende plaats op leverden.

seizoen 2018

Seizoen 2018 zit er al weer een tijdje op en terugkijkend zijn we best tevreden. Alle wedstrijden gereden en gezocht naar betrouwbaarheid en de juiste balans. Met een erg goed gevoel kijken we dan ook vooruit naar seizoen 2019 met de nieuwe sleepwagen de “ No Mercy 3.0 ”.
Tijdens de laatste wedstrijd in Alphen is deze ingezet en hebben we daar (eindelijk) een geweldige run neer weten te zetten.
Wat 3 jaar niet lukte ging nu dus wel en konden we eindelijk laten zien wat de V12 kan.

Deze winter gaan we een nieuwe V12 motor opbouwen om de strijd met de V8 teams aan te gaan. Het oude blok is na alle crashes gescheurd en moet worden vervangen. Daarnaast willen we nog het nodige gewicht gaan winnen. Hierbij willen we o.a. de olie en brandstof tanks gaan vervangen voor aluminium exemplaren en zal alles nogmaals onder de loep worden genomen. Ook wilden we afhankelijk het frame met achteras gaan vervangen, maar door de komst van de nieuwe sleepwagen willen we eerst kijken hoe dit gaat uitpakken.
Door de komst van de grotere brandstofpomp kunnen we het vermogen gaan opschroeven. Verder zijn we aan het uitkijken naar een nieuwe set banden. De velgen hiervoor
zijn inmiddels al in bestelling, zodat we er voor het seizoen 2019 goed voor staan.

Wij willen dan ook alle sponsoren, fans, vrienden en familie ontzettend bedanken voor jullie steun.
Namens het Challenger team willen wij u fijne feestdagen en een sportief maar vooral gezond 2019 toe wensen.

Seizoen start 2017 Oudenhoorn,Made,Eext,Putten

Klaar voor Oudenhoorn!!
Deze winter zijn er enorm veel veranderingen gerealiseerd, zoals nieuwe achteras, koppeling,belhoussing en dry sump oliesysteem en heel veel kleinere aanpassingen.
Dankzij onze trouwe sponsoren en hulp van allerlei kanten is weer gelukt om onze V12 machine op de baan te zetten.

We waren als laatste aan de beurt in onze klasse zodat we de tijd hadden om de baan goed te bekijken.In het begin was er weinig grip waarop werd besloten om toch maar rustig gas te geven en te kijken hoe de machine zou reageren op alle veranderingen van afgelopen winter.Richard ging rustig van start pas rond de 40 meter gingen de vlinderkleppen helemaal open de trekker ging mooi hangen en er leek een mooie uitslag aan te komen,totdat op voor ons onverklaarbare wijze de motor uitviel,ondanks dat waren we zeer te vreden met hoe de eerste run verlopen was na de veranderingen afgelopen winter.Snel werd de datalogger uitgelezen welke aangaf dat de brandstof druk ineens weg was gevallen wat niet direct verontrustend was.
Eenmaal thuis gekomen werd er in de volgende dagen gekeken wat het probleem was,en ja helaas voor ons was er toch een flinke schade ontstaan.
Er is een lager van het planetair wat tussen de motor en koppeling zit uit gelopen.
De oorzaak is wat je niet vaak hoort in onze sport namelijk een onder belast lager.
Het lager heeft een aanzienlijke schade gemaakt,maar we kunnen het de komende tijd herstellen en aanpassen.
Onze sponsor NAP aandrijftechniek uit Oud-Beijerland heeft de nieuwe lagers en keerringen ondertussen besteld.
Wij zijn al bezig met het reinigen van het lagerhuis en alle olie leidingen.
Ook moeten we nog opzoek naar de oorzaak waarom de motor er spontaan mee ophield

Vanwege deze schade hebben we de wedstrijd in MADE aan ons voorbij moeten laten gaan.

Helaas werd de wedstrijd in EEXT afgelast vanwege de vele regen die gevallen was,was het terrein onbegaanbaar

Inmiddels is de schade aan het planetair is gerepareerd.
De banden zijn geslepen,koppeling afgesteld,het oliesysteem gereinigd, accu’s opgeladen, pulley smaller gedraaid,racepak aangepast,ontsteking anders gezet en het nog te doen lijstje kleiner gemaakt.

Helaas voor ons ging het in putten weer mis
De start was goed,maar toen het gas er vol op ging brak er iets in de aandrijflijn.
Een eerste inspectie wijst uit de er inderdaad wat boutjes afgebroken zijn.
We gaan kijken wat er verder nog aan schade is en uiteraard proberen er volgende week weer bij te zijn in Cadzand.
wordt vervolgd!

19029558_1345342642186932_210798121466177957_n19059643_1345079255546604_1075754888393476546_n
19113615_1349842278403635_1057038990007885889_n
19114075_1349842271736969_3966091807204372739_n
19225156_1349842268403636_1408376953990840497_n
19598525_1366437030077493_6529820554576727012_n
19656932_1366608703393659_7117841354616296102_n
19756707_1366436993410830_4895306543878315735_n

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws

Winterseizoen 2016/2017

De winter werkzaamheden zijn in volle gang.
De motor is uit het frame gehaald en in de motorsteun gezet voor een uitgebreide controle.
Verder zijn we al bezig met de nieuwe achteras,andere koppeling en een dry sump systeem voor de motor.

De vrachtwagen was ook weer toe aan de jaarlijkse keuring.
Wij bedanken onze sponsor Hoogwerf service die de auto weer helemaal tiptop in orde heeft gemaakt zo dat we weer een jaar vooruit kunnen.Hoogwerf Service is uw vakkundige partner voor het onderhouden van uw wagenpark. Wij zijn gericht op het draaiend houden van uw trucks en opleggers zodat u zich kunt focussen op uw eigen werk. Onze dienstverlening is erop gericht om uw wagens optimaal beschikbaar te laten zijn.Wij zijn uw vakgarage met handige vrachtwagen specialisten die weten wat ze doen. Het dagelijks onderhoud, olie verversen, doorsmeren, grote en kleine service beurten en vervanging van (kapotte) onderdelen zijn voor ons routines die we met aandacht uitvoeren.

U wilt u wagens zo efficiënt mogelijk inzetten, dit kan door haal en breng service voor opleggers en onze mobiele werkplaats.

Voor meer informatie;www.hoogwerfservice.nl

Ook de firma Reedijk B.V. uit Klaaswaal heeft in de afgelopen tijd de nieuwe blower pulley voorzien van spaken d.m.v. waterjet cutting.

Reedijk Compactkranen is al jaren lang een trouwe sponsor van het Challenger team, welke zijn expertise heeft gebundeld in hydraulica, mechanica, besturingstechniek en elektrotechniek om voor u een oplossing op maat samen te stellen.
Als er geen standaard antwoord voorhanden is, is de firma Reedijk op zijn best.
Men onderscheid zich in 4 divisies: Cranes, hydraulics, waterjet cutting en industrial Maintenance.
Voor meer informatie zie www.reedyk.eu

Ondertussen hebben Arwin en Richard bij hun werkgever en tevens trouwe sponsor van het team Bosman Watermanagement in de vakantie weer diverse onderdelen gefabriceerd.
De nieuwe blower pulley is gereed om te laten vertanden en ook zijn er grote stappen gemaakt met de eind planetairen van de achteras.

de verschillende onderdelen voor de nieuwe achteras en de blowerpulley
Richard aan het werk in de werkplaats van bosman
eerste onderdelen voor de planetaire achteras
achteras
achteras huis is ook binnen
eerste onderdelen zijn binnen voor achteras
vrachtwagen op de brug tijdens de a p k keuring
vrachtwagen a p k gekeurd
motor uit frame gehaald
motor in de motorsteun

Opnieuw beginnen in Lochem 2016

We hebben ons helaas moeten afmelden voor de wedstrijd in Putten en Cadzand door de schade in EEXT.In de afgelopen 4 weken voor is er keihard gewerkt om de trekker dit seizoen toch nog weer op de baan te krijgen.Zo is het frame gericht en het spatbord verstevigd veel onderdelen waren krom.Zo is ook de trekhaak constructie opnieuw gemaakt de trekhaak bout was bijna afgebroken dus ook daarmee zijn we nog goed weggekomen.In middels zijn er plannen gemaakt voor volgens seizoen om de problemen die we nu ondervinden met de balans en groeiende wielen te verhelpen.Onze wielsnelheid licht in vergelijking met de meenste teams aan de hoge kant,dus zullen we gaan kijken wat we gaan doen met onze achteras om de wielsnelheid terug te brengen.Word vervolgd.

Liitle rascal had de proeftrek maar dat ging na 2 meter al direct mis.de onderdelen lagen op de baan het het blok is dus flink beschadigd.Daarna was het onze beurt en Arwin deed rustig aan om schade te voorkomen.Alles werd gegekt na de run en besloten werd om het 6 plaatsen later nog een x te proberen.Vampire had een onstuimige run over de rechterkant van de baan en liep daardoor net de finale mis.Lets try begint steeds beter te lopen maar helaas voor dit team werd net na de 100 meter de krijtlijn geraakt en dat betekend een diskwalificatie.Onze oficiele run begon iets beter Arwin gaf iets meer gas en de trekker pakte beter op maar helaas bij 30 meter verloren we het linker voorwiel en kwamen we in onbalans de run werd rustig uitgereden en we pakten de 10e plaats vandaag gelukkig zonder schade dit x.

Uiteindelijk kwamen er 4 in de finale die werd met ruim verschil gewonnen door Hella lambada voor Little bandiet en The riddle.

13933239_10153598991516431_1338922582_n
13913558_1058455897542276_1137073890712283180_o
13731962_1051442934910239_5168085618497679996_o
13765732_1048683885186144_2880539409775015790_o

ZWARE CRACH IN EEXT 2016

De mini klasse ging goed van start met een aantal goede runs van Pokerface,Gompie en Little bandit.Daarna was het onze beurt en ging het helemaal mis.De tractor ging veel te hoog en trok naar recht stuiterde een paar x en kreeg nog een duw van de sleepwagen mee.Richard gaf direct aan hevige pijn te hebben in de onderrug en heup. Na het maken van foto’s bleek dat de heup uit de kom was. Deze is vervolgens weer keurig op zijn plek gezet waarna de pijn een stuk dragelijker werd.De Klasse kon verder niet worden afgewerkt omdat de sleepwagen dusdanige schade had opgelopen dat deze niet zo 123 te herstellen was.Trekker zullen we deze week gaan lossen en de schade gaan bekijken.

Made 2016

De Mini Unlimited klasse stond als derde op het programma in Made. De eerste trekker die van start ging was Exception die een keurige run maakte in de proeftrek. Na 6 plaatsen te zijn opgeschoven ging het in hun officiële run helemaal mis en brak de krukas van de motor wat een gigantische schade opleverde voor dit team.Voor ons was het weer eens rustig proberen wat de trekker zou doen.Voorzichtig werd er gas gegeven maar arwin merkte al gouw dat de trekker weer begon te klimmen en deed rustig aan waardoor wij de 12e werden in het klassement voor het NK.

Uiteindelijk plaatsten vier Nederlandse teams zich voor de pull-off die opnieuw overtuigend gewonnen werd door The Riddle. Plaats twee en drie werden gepakt door de mannen van het Lambada team.

Seizoenstart 2016 Stroe

Na ahoy hebben we nog wat aanpasingen gedaan aan de tractor voor dat we buitenseizoen zouden beginnen.Zo hebben we de ondersteuning van de blower aangepast want de oude zat na elke run los.Ook hebben we de banden iets veranders ten opzichte van vorig seizoen.

Vol goede moed zijn we vertrokken naar stroe waar het best koed was.Wij stonden als 7e op de startlijst dus hadden wat tijd om te kijken hoe onze voorgangers het zouden doen.De proeftrek was voor Exeption die hem later overdeed en met een gebroken blowerbelt eindigde.Dirrty herrie kwam haast niet van zijn plek.Litle rascal ging nu weer met alleen een blower een stuk beter over de baan.Inmiddels was wel duidelijk geworden dat het een lastig baantje was zeker na de runs van Lambada waar een nieuwe motor en achteras kapot ging en Vampire had ook geen goede run.Daarna was het onze beurt snel hadden we de trekhaak nog wat lager gezet en de banden wat harder gezien de laatste runs voor ons wilden we geen risico nemen,maar het mocht niet baten.na een perfecte start en een super goed lopend motortje kwam er toch onbalans in de trekker en ging de neus te hoog de lucht in met als gevolg dat die ook weer naar beneden komt en dat ging met aardig wat geweld gepaard dat zelfs de gewichtenbak vooraan de trekker afbrak.En Arwin kreeg ook aardig wat klappen door deze stuiters,had best veel last van zijn rug en is daar door de ehbo en brandweer mensen terplaatse nagekeken,er werd uit voorzorg nog een ambulance opgeroepen maar na controle door de ambulance broeders mocht hij mee richting huis.Het positieve voor ons was dan wel dat de blowerbelt nu heel lijkt te blijven en dat we eindelijk wat data hebben van de racepack datalogger waar we weer mee verder kunnen om de motor beter aftestellen.Ondertussen was de wedstrijd bijna ten einde en mocht Reny mission impossible met een super run de beker voor de derde plaats in ontvangst nemen.Gompie ging links de baan uit en Backdraft kwam tot rond de 65 meter.Pokerface met hun nieuwe motor kwam helaas door een brandstof lekkage ook niet verder dan rond de 60 meter.De klasse werd gewonnen door Little bandit die finale uitvocht met de The Riddle.

13241119_1005461656175034_4816775977727427926_n
13177652_1005461676175032_7756728787823184360_n
13173113_1005331836188016_6991214153556852449_o
13173095_854218084722520_5780541273798307241_o
BLOWER ONDERSTEUNING

Inmiddels is de trekker weer gelost thuis en zal komende week bekeken worden wat precies de schade is.Op het wedstrijd terrein werd al wel duidelijk dat er flinke schade is aan het frame,kromme motorplaat,en afgeproken motorsteun,en verschillende andere kleine dingen.Dit zal waarschijnlijk de nodige tijd kosten om te repareren en weer op de baan te komen.Zodra er meer bekend is zullen we dit melden

Houd facebook in de gaten voor het laatste nieuws!!

Winteronderhoud en bijna klaar voor zwolle

Allereerst zijn we opzoek gegaan naar een oorzaak waarom de blowerbelt er elke keer afgaat tijdens die zoektocht kwamen we er achter dat er enkele bougie kabels kapot waren wat 1 van de redenen kan zijn.Inmiddels zijn de nieuwe bougie kabels gereed.Ook hebben we een nieuwe krukas pulley gemaakt en gaan we met een sterkere blowerbelt rijden waardoor enige aanpassingen gedaan moesten worden gedaan aan de voorste motor plaat,wat weer een mooi stukje watersnijtechniek onze sponsor Reedyk is.

Daarna hebben we de motor  kompleet uit elkaar gehaald en alles is nagekeken op beschadigingen waarbij we enkele lichte beschadigingen tegen kwamen op de lagers van de krukas.We hebben inmiddels verschillende olie testen gedaan met dank aan Van Meeuwen olie waarbij is gebleken dat Royal purple als beste uit de bus kwam dus met die olie gaan we ook komend seizoen rijden en hopen we die problemen opgelost te hebben.Filmpje van de olietesten is te zien op onze facebookpagina

Daarna was de achteras aan de beurt,is gedemonteerd en zowel het kroon pion als het differentieel geinpsecteerd. Het eigenbouw diff. met zerol bevel vertanding is na 4 seizoenen voor het eerst geheel gedemonteerd en daar is werkelijk niets van slijtage waargenomen,en staat inmiddels weer in elkaar en is weer in het frame geplaatst

12246673_907838239270710_2784099013923768187_n
tandwielen achteras
943491_925762404144960_7925793034803768359_n
10339736_925762384144962_6699889218633007126_n
10525845_925762377478296_2594927059970411794_n
IMG_0908
IMG_0905
IMG_0903
IMG_0902
12345640_919510488103485_8567979695766670776_n
12342508_916812391706628_7183774289237449623_n
12311292_914664211921446_1702528050882127899_n

Ook zijn we aan de slaggegaan om een nieuw set banden voor seizoen 2016.Jan en Bas zijn druk bezig geweest met de montage ervan.ze staan in middels op de velg en gereed om gemonteerd te worden.

Inmiddels staat de motor weer in elkaar en is in het frame gehangen we hebben nog een nieuwe dikkere blowerplaat gemaakt om goed uitgekomen met de lengte van de blowerbelt.

We zijn benieuwd wat deze veranderingen en aanpassingen als resultaat hebben wat we gaan zien in ZWOLLE de eerste indoor van dit seizoen op 23 januari

tot ziens in zwolle

Extra werk voor Alphen

Extra werk voor Alphen
In Lochem hadden we een redelijke olie lekkage door een scheur in de carterpan. Deze wilde voor de laatste wedstrijd provisorisch repareren, omdat de motor na Alphen volledig geïnspecteerd gaat worden. Bij het gaan afdichten van de scheur werd er nog even in het carter zelf gekeken en daar bleek een M8 boutje te liggen wat daar niet hoorde. Zaterdag middag een opstelling gemaakt om dan maar de carterpan volledig te verwijderen en te zien of ons vermoeden van de afkomst boutje klopte en of er geen schade is aan de motor.
Ons vermoeden werd bevestigd, en het blijkt een boutje van de borgingsplaat bloweras in de krukas te zijn. Behoudens het M8 boutje is verder gelukkig geen schade aan de drijfstangen en krukas te zien.
Carterpan nu gelijk maar lassen en de borgboutjes vervangen en (nog) beter borgen.

Genoeg te doen de komende dagen. Wordt vervolgd.

11846653_870660499655151_401192710703277225_n
11223594_870660476321820_6963355290726974742_n
11870776_870660482988486_1904472548203363547_n
11880643_870660506321817_6466961151993549265_n

In de afgelopen weken is er hard gewerkt om de tractor klaar te krijgen om vrijdag 6 maart om een proeftrek te maken in Ahoy.Zo moest er nog een nieuwe tank gemaakt worden en de laatste dingen voor het brandstofsysteem werden in de laatste week gemonteerd.In de weken er voor is alles uitvoerig getest en is er eerst zonder koppeling gestart om te kijken of alles goed ging met het planetair.Dit was gelukkig het geval en zo is een week later getest met de nieuwe koppeling en de rest van de aandrijving wat naar behoren verliep.

IMG_0575
15890_797779873609881_3078894957334960306_n
IMG_0589
IMG_0595

Toen was het eindelijk zo ver vrijdag 6 maart zijn s’avonds de eerste meters gemaakt in een leeg Ahoy.De run zag er goed uit de motor pakte mooi op en de voorwieltjes werden iets opgetild tot dat aan het eind de blower riem stuk ging.Inmiddels word alles gecontroleerd en word er gekeken wat er mis is gegaan en of we misschien de keuze moeten maken voor een blower riem van een ander materiaal dat wat sterker is.Intussen proberen we alles gereed te maken voor het buiten seizoen.

Het Frame is gespoten en de opbouw van de nieuwe tractor is gestart

Om met de beste mee te kunnen doen weten we dat er meer lucht in de motor moet voor meer vermogen veel mensen weten dat we graag met een 18-71 blower willen gaan rijden na een gesprek afgelopen jaar in Ahoy met Darren Mayer hebben we definitief de knoop doorgehakt om er 1 aan te schaffen een DMPE M5 18-71 blower waar we komend seizoen mee willen gaan rijden.Het inlaatspruitstuk zal ook worden aangepast om de lucht zo goed mogelijk in de motor te krijgen zo zal de buis die onder het spruitstuk zit veranderd worden.

Het frame en de achteras zijn ook van een kleurtje voorzien door Garage Burik uit Goudswaard De opbouw van de achteras is in volle gang en hopen we deze week in het frame te plaatsen

001
S7301408
001
10411260_740778512643351_812413484861732273_n
DSCN2336
10406793_740778555976680_1131276639539982353_n
011

Vorderingen nieuwbouw augustus 2014

Geplaatst door Gabriel op 9 augustus 2014 Reageren uitgeschakeld

Inmiddels zijn we druk bezig met het opbouwen van de motor.daarin zijn nu de speciaal gemaakte high performance drijfstangen van Toolox 44 gemonteerd plus de nieuwe aria’s zuigers die het vermogen beter aan moeten kunnen

De cilinderkoppen zijn ook gemonteerd die aangepast zijn door Post en Dros uit Dronten waar nu een koperen pakking inzit om de afdichting te verbeteren en schades zoals gaten in de kop branden te voorkomen.

De motor staat dus nu voor een groot gedeelte weer in elkaar de kleppen van de cilinderkoppen moeten nog gesteld worden en ondertussen zijn we druk bezig om de nieuwe achteras in het nieuwe frame te maken de laatste steuntje en tussen schoren naar frame worden nu gelast en dan kan alles rondom de achteras worden afgelast.Als de achteras er definitief inzit kunnen we het spatbord Pasmaken en de bevestigings beugeltjes opmaat maken zodat daarna alles naar de spuiter kan.

Hou voor de laatste nieuwtjes Facebook in de gaten

Vorderingen nieuwbouw mei 2014

Inmiddels zijn we weer een stuk opgeschoten van de nieuwbouw van de mini
Er moet nog een hoop gebeuren voor we op de baan kunnen komen maar gelukkig zijn er al veel onderdelen klaar.
Zo is er een nieuwe mal gemaakt voor nieuwe spatborden door Bas Roos die komende week gemaakt zullen worden van cevlar wat weer erg licht is.

Ook zijn de cilinderkoppen al weer in elkaar gezet de kleppen opnieuw ingeschuurt en de cilinderkoppen zijn aangepast door Post en Dros in Dronten om de afdichting te verbetering tussen de koppen en de cilinderbussenen.

Het frame in inmiddels helemaal afgelast en moet alleen de achteras nog worden ingebouwd voor het frame gespoten kan worden.De achteras wordt volledig eigenbouw op de lagers na die worden aangeleverd door NAP aandrijftechniek. Van Vliet is nu druk bezig met het uitzetten van het krachtspel, in de achteras waarna Technofysica dit in een model zal zetten om te zien of en waar we lichter en of extra verstevigingen moeten gaan aanbrengen. Om zo goed mogelijk alles in kaart te brengen.Verder zijn door Richard alle tandwielen voorgedraaid en afgeleverd bij Stork gears t.b.v. het planetair aan de motor en voor het nieuwe kroon en pion bij van Vliet engineering. Deze zullen op korte termijn worden vertand waarna de overige bewerking kunnen gaan plaatsvinden.

Vorderingen nieuwbouw

Inmiddels worden er steeds meer onderdelen klaar gemaakt en komen er steeds meer nieuwe onderdelen binnen.Het frame in nu afgelast op de achteras na en het olie filter en de rempedalen hebben hun plekje weer gekregen nu zijn we druk bezig met de stuurinrichting om te bepalen hoe die moet komen.

Als eerste de nieuwe bellhousing van browell die we nodig hebben omdat er achter de koppeling een planetair komt te zitten die weer vast komt aan de motor ook is de bellhousing voor zien van een aangepaste bevestigingsflens wat weer wat gewicht oplevert want we proberen alles zo licht mogelijk te maken

Ook word er inmiddels hard gewerkt om alle tandwielen van het plannetair af te krijgen.Het zonnewiel en het ringwiel zijn al klaar waar je hieronder foto’s van ziet.Het kroon pignonwiel is ook vertand en het draagbeeld is bepaald.

                                              het zonnewiel

                                        dit is het ringwiel

Start bouw van een nieuwe Challenger

We zijn als team na de indrukwekkende runs van Phil Fairbanks uit Amerika in 2011 bezig met de nieuwe trekker. Een van de belangrijke vraagstukken was o.a. wat doet hij anders dan wij en hoe dit met een V12 te gaan doen.Wel was duidelijk dat er veel pk`s bij moesten komen en het frame met aandrijflijn en banden anders moeten worden.

In september zijn we na de laatste wedstrijd direct begonnen met het demonteren van de mini, en is de start van een geheel nieuwe mini in gang gezet. Werkelijk alles zal worden aangepakt. Nieuw frame, eigenbouw achteras, geheel nieuwe aandrijflijn en de motor zal geheel opnieuw worden opgebouwd.

Intussen en het frame in elkaar gehecht en staat klaar om gelast te worden

We proberen regelmatig nieuwe foto’s op de site te plaatsen van de nieuwbouw

En voor het allerlaatste nieuws volg ons op   FACEBOOK

Alphen

Het was vandaag voor het eerst dat er een wedstrijd in Alphen werd gehouden voor de mini unlimiteds.Door problemen met de keep moving bij de two wheel drive werd onze klasse als eerste verreden en met een floating finish line met het oog op het weer .Vampire had vandaag de proeftrek en kwam met een goede run uit op 108.60.Daarop moest the riddle ruim 2 meter toegeven maar het ging al weer beter dan in lochem.Reny mission impossible moest veel remmen en werd slechts 9e met 86 meter dan gompie ging vanaf de start direct naar de linker kant en en moest dus ook veel remmen en dat kost meters uiteindelijk toch nog 5e met 95,63 meter. Toen was het onze beurt en met een mooie run  kwamen wij uit op 90.65,waar we zeer tevreden mee waren na lochem.Exeption en little rascal stormden ons nog net 2 meter voorbij waardoor wij 8e werden.Winnaar werd Lambada VIII met 115.23 en een gebroken blowerbelt.Butter let’s try pakte met weer een super run de 2e plek.

Met nog 1 wedstrijd te gaan staan we nu 6e in het klassement hopelijk kunnen we die plaats behouden op 7 september in Bakel

1252Gencom Lambada VIII115.230.0020.00
2244Butter Let’s Try112.180.0017.00
3227Vampire108.600.0015.00
4250The Riddle106.010.0014.00
5210Gompie95.630.0013.00
6226Exception92.460.0012.00
7246Little Rascal92.350.0011.00
8248The Challenger90.650.0010.00
9247Reny Mission Impossible86.680.009.00
10243Backdraft60.820.008.00
11230Dirty Herrie53.610.007.00

The challenger onboard in Alphen

Putten

Vandaag was de wedstrijd in putten met 10 aan de start was de proeftrek voor dirty herrie en die strandde rond de 50 meter de sleepwagen bleef staan en daarna was de beurt aan little rascal die met een mooie run ruim 105 meter haalde en zo de eerste finalist was. Daarna reed Butter let’s try een super strakke full pull en de vraag was wie daar nog bij konden komen.Backdraft lukte dat niet de machine kwam niet uit de verf met zijn nieuwe banden. Daarna de beurt aan reny mission impossible maar zodra het gas er echt opging begon de machine te bokken en was het over 56,94. Dan gompie die na een week hard sleutelen toch weer aan de start stonden maar dat verliep ook niet als gepland de tractor begon te springen en bokken en bij 52,71 was het gedaan. Daarna was het onze beurt en Richard ging iets rustiger op het gas na het zien van de twee vorige runs en dat pakte goed uit de trekker bleef mooi in de ketting hangen en met een afstand van 91,69 konden we zeer tevreden zijnen een mooie 5e plaats. Daarna waren het nog Lambada VIII en The Riddle die nog een full pull reden. In de Finale van 4 was Little Rascal de eerste maar dat liep niet goed af,na alle achteras problemen van dit jaar brak nu weer de achteras en met gevolg de motor over zijn toeren en die gooide er een drijfstang uit, grote schade dus voor dit team.De finale werd gewonnen door Butter Let’s met een super urn van ruim 106 meter en lambada moest 2 meter toegeven. Als laatste dan The Riddle die de weg omhoog weer gevonden hebben met hun nieuwe motor en met 100 in de finale 3e werden.

thechallenger onboard in putten

Made,Oudenhoorn,Eext

Made

In made stonden we als tweede klasse op het programma waar voor het NK werd gestreden en voor de Euro Cup.Voor het NK stonden er 10 machines op de startlijst.De nieuwe motor van The riddle liep nog niet goed en kwam tot 74,15.Hardcore Forces was goed opweg maar rond de 50 meter brak de blowerbelt en bij 60.20 was het afgelopen.Backdraft kreeg het vermogen niet op de baan en werd 10e en laatste vandaag.Dirty herrie werd met een goed lopende Ford GAA 8e en Rent Mission Impossible werd 5e met 95,43.The challenger was aan de beurt en met een beheerste run werd er een afstand van 89,41 op het scorebord gezet waarmee we weer een mooie 6e plaats hebben behaald.Uiteindelijk waren en 4 finalisten waarvan gompie niet terug kon komen door schade aan de achteras.Het podium werd gevormd door Lambada 1e  Little Rascal 2e en Butter Let’s Try op de 3e plaats.

 Oudenhoorn

In oudenhoorn stonden we opnieuw als 2e klasse op het programma. Er waren vandaag  9 deelnemers aanwezig bij de Mini Unlimiteds.Al tijdens  het warm draaien moest Dirty Herrie al opgeven vanwege een koppakking die er uitgeblazen was.Even voor de start van de klasse begon het te regenen maar dat was maar van korte duur en kon het zeil van de motor gehaald worden en werd de motor warmgedraaid.De proeftrek was voor Backdraft en die strandde bij 59,64,en de sleepwagen bleef in die afstelling staan.Dan The Riddle waarvan de motor niet op toeren kwam en met een afstand van 65,53 7e werd.Beter verging het reny mission impossible die met een rechte run 91,18 op de borden zette en daarmee het laagste treedje op het podium veiligstelde.Op Lambada VIII stond geen maat en met 111,12 duidelijk de winnaar van vandaag.Op de 2e plaats vinden we Butter Let’s Try de weer op de goede weg is en de balans weer op orde  heeft. Little Rascal die ging met de neus hoog de lucht in en werd 4e.Gompie had een andere verhouding in de achteras gemonteerd na de schade in made en werd 5e met 85,86.Toen was het onze beurt en Richard ging vlot op het gas en met een mooie run kwamen we uit op 81,03 en weer een 6e plaats.

In de week erna werd de tractor gecontroleerd en stuiten we op een gescheurde(gebroken)blowersteun dus dat moest gerepareerd worden.

blowersteun oudenhoorn
olie van meeuwen
uitlaat oudenhoorn
eext 2013

 Onboard filmpje Oudenhoorn

 Ook hebben we van onze sponsor Van Meeuwen olie, nieuwe olie en smeermiddelen ontvangen.

Op zoek naar smeermiddelen 

Van Meeuwen is specialist in:

Smeertechnisch onderhoud – Food / Industrie

Voor meer informatie kijk op www.vanmeeuwen.com

Eext

Vandaag stonden we in het warme eext als 4e klasse op het programma,met 2 nieuwe machines Exception en de Vampire nu met een dikke hemi V8.Gompie had vandaag de proeftrek maar moest door problemen 6 plaatsen opschuiven,en omdat wij als tweede aan de start stonden namen wij de proeftrek voor onze rekening.De beurt was vandaag aan Arwin en de start was goed en binnen 20 meter ging het gas onderin en met een mooie run stonden we stil bij 88,21,wat ons uiteindelijk de 4e plaats opleverde,boven verwachting  en daarmee de beste prestatie werd van dit seizoen tot nu toe.de volgende was The Riddle die met een beter lopende motor tot de 3e plaats kwam met 95,29.Dan de maiden run van Exception verliep niet slecht maar de tractor trok naar links en belandde helaas buiten de baan Little Rascal had problemen met de grip en werd 6e met 71,04.Mission impossible kreeg het vandaag ook niet op de baan en werd 7e .Veel beter verging het Let’s Try en Lambada VII die allebei een dikke Full Pull trokken.Dan Gompie de run begon goed maar aan het eind kwamen de vlammen onder de motor vandaan en dat betekend weer een hoop schade voor dit team waar het dit seizoen niet meezit.Een gat in de cilinderkop en weer een vastzittende achteras.Backdraft kwam met de voorwieltjes los van de baan maar kon het niet in een recht spoor houden wen werd laatste met 46.00.Dan Vampire de Maiden run verliep niet zoals gewenst met veel backfires er werd 6 plaatsen opgeschoven maar de 2e poging verliep niet beter en werden dus 9e met 23,10 meter.In de finale had Lambada VII weer een geweldige run en werd 1,en zo moest Butter Let’s try genoegen nemen met de 2e plaats.

Onboard FIlmpje eext

Filmpje vanaf de tribune eext The challenger

De run van gompie in eext

Stroe 2013

Vandaag was de eerste wedstrijd van het seizoen 2013.Onderweg naar stroe kregen we nog pech met de vrachtwagen waar een luchtslangetje was losgeschoten van de koppeling maar gelukkig waren we al vlak bij het wedstrijdterrein en kon dat daar gerepareerd worden.Inmiddels was de wedstrijd al begonnen want er was regen opkomst. Er stonden 10 mini unlimiteds op de startlijst waarvan 1 compleet nieuw gebouwd en dat was The Riddle die ook de proeftrek had voor zijn rekening nam en net na 98 mtr stil stond maar deze run over wilde doen de sleepwagen bleef staan. Daarna ging mission impossible hard naar recht en de baan uit. Helaas diskwalificatie. Lambada kwam tot 96.13 met veel schade, een gescheurd blowerhuis en de kleppendeksels waren ook gescheurd.Little Rascal had een heel goede run en pakte de leidende afstand met 98,80 die heel lang bleef staan.Let try begon te dansen en Hardcore Forces verloor een voorwiel. Daarna was het de beurt aan The Riddle die zijn proeftrek overdeed en hard richting de eerste plaats ging 103,24.Backdraft kwam niet lekker weg en bleef steken op 49,41.Toen was het onze beurt en met een mooie run en  83,95 mogen we dik te vrede zijn meer zit er op dit moment helaas niet in.Gompie was de laatste maar kon ook het podium niet meer bedreigen want bij 90,59 was het afgelopen.

DSC05906
DSC05905
klaar voor stroe
255744_496955877025617_1229899092_n[1]

Inmiddels word er hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de nieuwe trekker die we in 2014 op de baan willen brengen.Zo is het nieuwe inlaatspruitstuk met de blower al pas gemaakt.En op dit moment word er over de achteras nagedacht en het kroon pignon wiel uitgetekend wat daarin moet komen

Onboard filmpje stroe

Ahoy 2013

Onboard filmpje  klik op de link hier onder

Onboard Camera Ahoy

Verslag volgt

Zwolle 2013

De eerste wedstrijd stond weer op het programma van dit seizoen,de indoorwedstrijd in Zwolle.Maar voor het zover was hebben we eerst een aantal dingen veranderd aan de trekker om te testen in zwolle en hebben we de toekomst plannen weer verder uitgewerkt.

Voorbereidingen Zwolle

Allereerst waren er plannen om voor komend seizoen een complete nieuwe trekker te bouwen maar bij het uitdenken daarvan kwamen nog zoveel onzekerheden naarboven dat besloten is om komend seizoen met de huidige trekker nog een aantal dingen te testen en uittezoeken.Allereerst hebben we de motor aan de voorkant op 1 punt gezet zodat het frame wat meer kan bewegen en we een betere start kunnen maken.Dat bracht met zich mee dat we ook een nieuwe tanksteun moesten maken omdat de tank aan de motor vast moest komen te zitten,en een aantal leidingen voor olie en brandstof toevoer moeten langergemaakt worden.Ook willen we in de de toekomst de motor nog verder gaan opvoeren om weer bij de top te kunnen aanhaken,en daar zijn ook de eerste spullen van in bestelling en binnen gekomen.Dat gaat om nieuwe zuigers en sterkere drijfstangen gemaakt door Henk Pastoor met dank aan onze sponsors Van Kooten tuinmatrialen,Kleinjan’s aardappelhandel en de supportersclub.Want eerst moet het onderblok sterkgenoeg zijn om straks het extra vermogen aan te kunnen,we willen namelijk met meer inlaatdruk gaan rijden en wat meer toeren proberen te maken.Voor het buitenseizoen begint willen we dan ook een ander blower monteren om te kijken of we daar meer inlaatdruk mee kunne maken.Eind van dit seizoen zal dan begonnen worden met de nieuwbouw,maar eerst nog maar even een seizoen testen zodat we de opgedane kennis in het nieuwe frame en de motor kunnen verwerken.

De wedstrijd

Om tien uur zijn we aangekomen in zwolle en hebben we de trekker gelost en klaargezet voor de de wedstrijd we waren als 2e klasse en wij hadden de proeftrek,die hadden we aangevraagd om even te kunnen zien hoe het frame zou reageren nu de motor voor op 1 punt is vast gezet.De eerste tekenen waren zeer positief de trekker pakte goed op alleen was de balans niet goed en gingen we veel te hoog waardoor arwin even van het gas moest en daarna uiteindelijk nog uitkwam op 70 meter.De sleepwagen bleef staan en konden we ons opmaken voor de volgende run.Ondertussen bleek dat veel tractoren moeite hadden met de baan om een full pull te halen.Zelfs gompie en lambada 8 haalden het niet.De eerste was Hardcore Forces en uiteindelijk kwamen daar nog Little rascal en Butter Let’s try bij.Toen het onze beurt was om de proeftrek over te doen hadden we de machine aangepast en de trekhaak laten zakken zodat de balans beter zou worden en de de trekker niet meer zo hoog zou gaan.Maar het zelfde gebeurde weer de start was heel goed maar toen het gas onderin ging begon de trekker weer te klimmen tot op de steigerberenzer en die tilde een het linkse wiel op waardoor onbalans ontstond en we bij 62,81 stilstonden met een afgebroken stuurstang.De finale werd gewonnen door Butter Let’s Try met 88,57 voor Little rascal en Harcore forces beiden in de 83 mtr.Na de wedstrijd hebben wij de eerste nieuwe drijfstangen binnen gekregen(zie foto),en kunnen we ons gaan opmaken voor de volgende wedstrijd in Ahoy.

Tot Ziens

Hieronder het linkje met de 1e run onboard

Zwolle 1e run onboard

2013-01-19 17.01.18
tanksteun
2012-12-28 19.07.11
tanksteun 2
IMG_1159 - 2013-01-19 um 13-31-54

Bakel 2012

Bakel was alweer de laatste wedstrijd van het jaar. We stonden als tweede klasse op het programma en als achtste op de startlijst. De proeftrek was vandaag voor Let’s try en die haalde het niet,dan de volgende Little Rascal haalde het ook niet en strandde in de 98 meter. Toen kwam de eerste full pull op naam van Reny Mission impossible.Dirty herrie vandaag voor de tweede keer dit jaar aanwezig komt toch veel vermogen te kort en stond stil bij 70,91.Total Exeption stopte bij 57,56 en Backdraft met een aardige run op 71,42. toen was het de beurt aan ons en met een beheerste run werd de 100 meter volgemaakt. Na ons werd het een full pull festijn behalve The Hind en Next Chapter redde het niet waarbij The Hind vol de baan uitging en een camera omver reed.

Dus een mooie finale met 8 tractoren. Als eerste was Mission Impossible die begon te slingeren en bij 60.60 zijn einde vond. Daarna was het onze beurt en na een mooie start raakte Richard helaas de controle kwijt en belande buiten de baan.Volgende starter was Let’s Try die met een mooie run bij 89.53 stil stond. Hardcore forces kwam daar weer niet aan voorbij,maar lambada VIII verzette de vlag tot bij 94,12.Daar wist daarna niemand meer aan de te komen. Gompie kwam met een mooie run nog tot de vierde plaats met 83.54 net voor The Riddle met 83,39. Laatste starter in de finale was Crazy Rascal die goed liep en zijn eind station vond bij 62.07.

Inmiddels word er hard nagedacht over de toekomst plannen voor volgend jaar en zodra daar meer over bekend is zal daar hier meer over te lezen zijn en zullen er af en toe foto’s toegevoegd worden van de winter werkzaamheden en verbouwingen aan de tractor

Ook ontvingen wij een de afgelopen tijd van een fan een mooie tekening die wij bij deze hier ook even op de site willen plaatsen.

EERSTE RUN FULL PULL IN BAKEL

FINALE RUN BAKEL

Alphen 2012

Alphen is afgelast vanwege de slechte weersomstandigheden

Meerkerk 2012

De wedstrijd begon om vandaag om 11.00 uur. Half in de middag werden we opgehaald om te wegen en klaar te maken voor de wedstrijd Afgelopen week is er weer het nodige gesleuteld en hebben we een andere poulley gemonteerd om de blowerbelt beter te begeleiden zodat die er niet meer af gaat.

Onze klasse werd in floating finish gereden en Lambada had de proeftrek en dat werd een geweldige run tot 108,08 Landy kon de grip niet vinden en stond al snel stil bij 51,30. Daarna de beurt aan Crazy Rascal en deze kwam tot 77,95.
Gompie stond klaar en ging van start maar de snelheid leek er niet in te komen en bij 81 meter was het over. Next Chapter dan deed het goed vandaag strandde op 80,76. Toen was het onze beurt en de start zag er veelbelovend uit met de voorwieltjes 20cm boven de grond leek het een mooie run te gaan worden maar bij 40 meter ging de trekker veel te hoog en een groeiend wiel zo stuiterden we naar 61,20,en de blowerbelt zat er nog op dus dat was positief. Daarna ging Backdraft ons nog 3 meter voorbij,en The Riddle eindigde 10 meter achter Lambada.

Na de run van Total Exeption die zijn achteras brak was er ineens druk overleg bij de sleepwagen en bleek dat men de afstelling van de sleepwagen niet meer vertrouwde. Het bleek dat bij een aantal runs de strip van de sleepwagen direct bij het wegrijden naar beneden kwam dus kon met niet garanderen dat iedereen onder de zelfde omstandigheden gereden had,en omdat er enkele tractoren met schade waren werd besloten de klasse te neutraliseren en iedereen de zelfde punten te geven.

Montfoort 2012

We waren vandaag voor het eerst te gast op een National wedstrijd die werd uitgebreid met onze mini unlimited klasse en de Two wheel Drive klasse. De proeftrek was vandaag voor Vampire met een nieuwe rijder en dat ging bij de start nog niet helemaal goed dus machten ze zes plaatsen opschuiven. Next chapter was de volgende en strandde op 90,20. De sleepwagen was inmiddels zwaarder gegaan en The riddle mocht het met verzwaarde sleepwagen gaan proberen maar wist de full pull niet te halen en de sleepwagen werd weer iets lichter afgesteld. Toen was het onze beurt en voor ons dus ook een proeftrek. De start was goed al was de balans niet geweldig tot bij 60 meter de blowerriem brak en de run abrupt werd beëindigd. Gelukkig konden we zes plaatsen opschuiven en het nog een keer proberen. Dan Lambada VII met gert dingerink op de bok reed de eerste full pull. Hardcore forces redde het daarentegen weer niet en stond stil bij 93,29. Crazy Rascal verraste vandaag met een vierde plek op 97,31. Vampire mocht de proeftrek overdoen maar ook deze keer was ging het niet goed. The Riddle pakte nu wel de Full pull. Daarna stonden wij weer klaar met een nieuwe blowerriem maar opnieuw knapte de riem bij 86,42. Dus we hebben wat huiswerk te doen om te zorgen dat de riem er volgende wedstrijd wel opblijft. Gompie redde het ook niet en stond bij 66 meter al stil. Uiteindelijk werd het vandaag een finale van 3 want Butter Let’s try reed ook nog een full pull. Gencom Lambada VII was de eerste en kwam tot dik 100,36. Butter Let’s Try werd knap 2e met 96,86 en the Riddle 3e. Voor ons dus vandaag een 6e plaats.

Proeftrek Montfoort 2012

Lochem 2012

Rond de klok van vijf uur kwamen we aan op het wedstrijdterrein in lochem.Vandaag waren we als 3e klasse aan de beurt en stonden we als 6e op de startlijst.De proeftrek was voor Crazy rascal maar er waren problemen met de sleepwagen dus werd de afstand ongeldig verklaard. Als tweede was Let’s Try maar weer opnieuw problemen de balastbak kwam niet naar voren en de noodstop werd getrokken.Na een kwartiertje was het euvel verholpen en kon de wedstrijd echt beginnen.Gompie stond voor de kar en toen eenmaal het gas onderin ging werd er een snoeiharde fullpull gereden.Lambada VIII volgde.Toen was het onze beurt. En het werd een kaarstrechte run zo naar het fullpull land.Na ons volgde nog twee full pulls van Hardcore Forces en Little Rascal.Groote verliezers vandaag waren The Riddle en Let’s try,de nummer 2 en 3 uit het klassement wisten de finale niet te halen The Riddle door een gebrek aan grip en Let’s Try zag tijdens de run dat er geen olie druk was en deed wijselijk het gas dicht. Dan de Finale Gompie trapte af en met een minder lopende motor dan in de eerste run stond hij stil rond de 85 meter,Lambada VII ging daar een dik 8 meter aan voorbij tot aan de 93 meter.Dat voor ons moeilijk zou worden in dit geweld het podium te halen was van te voren wel duidelijk maar met een afstand van ruim 78 meter waren we dik tevreden.Little rascal kwam ons nog voorbij en Hardcore Forces pakte verassen de tweede plaats 3 meter achter Lambada VIII.Dus vandaag werd het een vijde plek waar we zeer tevreden mee zijn we hebben twee mooie runs kunnen maken en maximaal gepresteerd. Hieronder de links naar de filmpjes van lochem THECHALLENGER@LOCHEM ;«